یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛
سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛
با نکاتی جالب مواجه می‌شوم ...
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست بدهم؛
نمی‌خواهم فراموششان کنم؛
و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود.
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند؛
یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند.
چراکه خودشان فرموده‌اند:
إِنَّ حَدِیثَنَا یُحْیِی الْقُلُوب
حدیث ما دل‌ها را زنده کند...
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌شده و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی

مرحوم علامه محمدباقر مجلسی در کتاب بحارالانوار از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمودند:

«مَا مِنْ جَبَّارٍ إِلَّا وَ عَلَى بَابِهِ وَلِیٌّ لَنَا یَدْفَعُ اللَّهُ بِهِ عَنْ أَوْلِیَائِنَا أُولَئِکَ لَهُمْ أَوْفَرُ حَظٍّ مِنَ الثَّوَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»1

هیچ جبارى نیست مگر اینکه یکی از دوستان ما در دربارش حضور دارد و خداوند به‌وسیلۀ او از دوستان ما دفاع می‌کند؛ و آن‌ها همان کسانی هستند که در روز قیامت ثواب بیشترى خواهند داشت.

در طول تاریخ شیعه، انسان‌های مؤمنی بودند که در لباس تقیه در دربار خلفای ظالم نفوذ می‌کردند و از این طریق به شیعیان کمک‌رسانی کرده و حاجات آنان را برطرف می‌کردند.

 

یکی از این شخصیت‌های بزرگوار شیعه، «علی بن یقطین» بود. ایشان از شاگردان امام موسی کاظم علیه‌السلام بود که با موافقت آن حضرت وزارت هارون‌ (خلیفۀ عباسی) را پذیرفت.2 بعدها نیز چندین بار خواست استعفاء نماید، ولی امام او ر از این تصمیم منصرف کرد.3

علی بن یقین با پذیرش وزارت هارون از جان، مال و حقوق شیعیان محافظت می‌کرد. به‌عنوان‌مثال نقل‌شده که:

«وى آشکارا اموال شیعیان را (به‌عنوان مالیات‏ یا ...) مى‏گرفت و مخفیانه به آن‌ها بازمى‏گرداند».4



پی نوشت:

1. بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ ج‏72؛ ص 379

2. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 452

3. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏48، ص: 136

4. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 110


برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به:

سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص449 الی 454

  • فرزند انقلاب

نظرات  (۱)

  • بیوکده biokade
  • چه جالب
    تقیه رو شنیدم ولی اخر نفهمیدم به چه معناست
    پاسخ:
    سلام. ممنون از حضورتون.
    تَقیه ابراز عقیده یا انجام دادن کاری بر خلاف نظر قلبی خود به دلایلی خاص است. ادله قرآنی، روایی و عقلی بر جواز تقیه دلالت دارند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی