یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛
سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛
با نکاتی جالب مواجه می‌شوم ...
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست بدهم؛
نمی‌خواهم فراموششان کنم؛
و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود.
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند؛
یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند.
چراکه خودشان فرموده‌اند:
إِنَّ حَدِیثَنَا یُحْیِی الْقُلُوب
حدیث ما دل‌ها را زنده کند...
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌شده و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی

آیا بهشت و دوزخ الآن موجودند؟

شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۰۹ ق.ظ

اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هم‌اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تائید مى‏کند، به‌عنوان نمونه:

 

1-آیه «وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِین‏»[1]

بر یکدیگر سبقت بجوئید براى رسیدن به آمرزش پروردگار خود و بهشتى که وسعت آن آسمانها و زمین است و براى پرهیزگاران آماده شده است.

در این آیه و درآیات فراوان دیگرى تعبیر به «اعدت» (مهیا شده) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است‏.[2]

از این آیات استفاده مى‏شود که بهشت و دوزخ هم‌اکنون آماده‌شده‌اند اگرچه براثر اعمال نیک و بد انسان‌ها توسعه مى‏یابند (دقت کنید).

 

2- درآیات مربوط به معراج در سورۀ نجم مى‏خوانیم:

«وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏ عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‏»:[3]

بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد سدرة المنتهى در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد.

این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است.

3- در سوره تکاثر مى‏فرماید:

«کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ‏»:[4]

اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مى‏کردید سپس به عین الیقین آن را مى‏دیدید.

 

در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه‏هاى روشنى بر این مسئله دیده مى‏شود.[5]

 



[1] آل عمران: 133

[2] به آیات توبه: 89، توبه: 100، فتح: 6، بقره: 24، آل‌عمران: 131، آل‌عمران:

133، حدید: 21 مراجعه شود.

[3] نجم: 13 و 14 و 15

[4] تکاثر: 5 و 6 و 7

[5] - باید توجه داشت که بهشت جهان دیگر که اکنون موردبحث است غیر از بهشتى است که آدم در آن بود و قبل از آفرینش آدم وجود داشت.



منبع مطلب:

تفسیر نمونه، آیت‌الله مکارم شیرازى، ج‏3، ص 92

  • فرزند انقلاب

بهشت و جهنم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی